fbpx
+45 25 68 68 01 info@psykolog-hjaelpen.dk

Hvad Er Angst?

Risskov-afdeling PsykologHjælpen

Af Bodil Kjær Nielsen
Cand.psych. aut.

Angst kort fortalt

Angst er en helt normal reaktion i mange situationer, og det er er en grundfølelse, som alle kender til. Den er en del af vores følelsesmæssige beredskab, når vi bliver sat i situationer, hvor der er behov for, at vi passer på os selv. For nogle kan angst komme til at fylde så meget, at man får svært ved at gøre almindelige ting, og den kan stoppe dig i at leve det liv, som du gerne vil leve. Den kan præge hele din hverdag, eller den kan dukke op i situationer, hvor du ville ønske, at du kunne bevare roen.

Angstens udtryksformer

Angst kan komme til udtryk på forskellige måder. Fysisk kan du opleve, at det bliver svært at trække vejret roligt, hjertet banker, du bliver svimmel, spænder op i kroppen eller føler uro i maven. Det kan være svært at falde i søvn, og man kan komme til at døje med træthed, over/underspisning eller diarre. Tankerne bliver let negative, og du kan bekymre dig om ting, også selv om du godt ved, at det ikke er rationelt. Dine tanker kan begynde at kredse om forestillinger om alle de ting, som kan gå galt.

Ofte kommer angsten for at få et angstanfald til at fylde rigtigt meget. Du oplever ikke at have kontrol, og det er skræmmende i sig selv. Du kommer til at bruge mange kræfter på at være vagtsom og årvågen overfor mulige tegn på, om der er noget galt. Du kan også føle sig nødsaget til at undgå sociale situationer, enten fordi det vækker angst eller fordi du mangler overskuddet til at være i kontakt med andre. For nogle er angsten udløst af konkrete begivenheder i deres liv. Andre oplever, at de gennem længere tid har følt sig presset og stresset. For andre igen har en naturlig tendens til at bekymre sig taget overhånd.

Hvordan du kan arbejde med din angst

De fleste kan hjælpes videre med redskaber og strategier, som gør, at man kan få fokus på positive og rationelle tanker. Du kan lære at hjælpe dig selv til at finde roen, og du kan skridt for skridt øve at gøre de ting, som angsten har stoppet dig i. Du kan også få hjælp til følelsesmæssigt at bearbejde begivenheder, som kan have været udløsende for din angst, så du bliver sat fri til at leve dit liv. Det kan være en stor hjælp at søge professionel hjælp i denne proces.

Tak fordi du læste med

 

Del indlæg